افزایش صادرات فرش ترکیه در نیمه اول ۲۰۲۴

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
افزایش صادرات فرش ترکیه در نیمه اول ۲۰۲۴

صادرات فرش ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و درآمدی بالغ بر ۱.۳۷ میلیارد دلار برای این کشور به همراه داشته است. طبق داده‌های انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی (GAIB)، تولیدکنندگان فرش ترکیه موفق شدند ۲۸۳.۷۹ میلیون متر مربع فرش را به ۱۸۳ کشور و مناطق آزاد صادر کنند.

افزایش حجم صادرات و درآمد

در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، صادرات فرش ترکیه ۷.۶ درصد افزایش یافته است. بیشترین درآمد این بخش از فرش‌های ماشینی بوده که به ۱.۰۹ میلیارد دلار رسیده است. پس از آن، فرش‌های پرزدار با ۱۴۵.۱۵ میلیون دلار، فرش‌های دستباف با ۳۹.۷۳ میلیون دلار و کیلیم‌ها با ۴.۳۵ میلیون دلار درآمدزایی کردند. جالب توجه است که صادرات فرش‌های دستباف ۲۸.۱ درصد و فرش‌های پرزدار ۱۴.۱ درصد افزایش یافته است.

قیمت لیر لحظه ای
  • قیمت‌ها هر ۱۰ دقیقه بروزرسانی می‌شوند:

قیمت فروش لیر

1,792 تومان

قیمت خرید لیر

1,722 تومان

بازارهای اصلی صادرات

ایالات متحده همچنان بزرگترین بازار برای فرش‌های ترکیه بوده و صادرات به این کشور به ۳۹۷.۷۶ میلیون دلار رسیده است. پس از آن، عربستان سعودی با ۱۶۵.۲ میلیون دلار، بریتانیا با ۸۹.۸ میلیون دلار و عراق با ۸۱.۴۸ میلیون دلار قرار دارند. عراق با ۷۷.۲ درصد افزایش واردات از ترکیه، بیشترین رشد را نشان داده است و پس از آن هلند با ۴۹.۲ درصد و موریتانی با ۴۷.۹ درصد قرار دارند.

نقش غالب GAIB

انجمن صادرکنندگان جنوب شرقی آناتولی (GAIB) سهم ۶۷.۷ درصدی از صادرات فرش ترکیه را با درآمد ۹۳۰.۸۸ میلیون دلار به خود اختصاص داده است که نشان‌دهنده ۱۰.۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است. زینال عابدین کاپلان، رئیس GAIB، به نقش کلیدی این انجمن در صادرات فرش ترکیه و تلاش‌های مداوم برای گسترش بازارهای جدید اشاره کرد. او تاکید کرد که “ما به تلاش‌های خود برای برگزاری هیئت‌های تجاری خارجی ادامه خواهیم داد تا فرش‌های غازیانتپ به دورترین نقاط جهان برسند.”

صادرات فرش ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نشان‌دهنده قدرت و توانمندی این صنعت است. با وجود چالش‌های مختلف، این بخش توانسته است به رشد پایدار خود ادامه دهد و به بازارهای جدید دست یابد. برای اطلاعات بیشتر درباره ارزش لیر ترکیه و تبدیل لیر به تومان، توصیه می‌کنیم به جای خرید لیر ترکیه از صرافی، از پلتفرم‌های آنلاین مانند عشق لیر استفاده کنید که امکانات بهتر و نرخ‌های رقابتی‌تری را ارائه می‌دهند.

× WhatsApp خرید و فروش لیر ترکیه